Poposind pe „Alte ţărmuri”

În ajun de Crăciun, pe site-ul SRSFF, sub titlul „Alte Ţărmuri – ecouri”, apare o reflectare a modului cum a fost percepută antologia Societăţii Române de Science-Fiction şi Fantasy, în prima lună de la apariţie. Articolul trimite la punctul de vedere al publicistului, criticului literar şi eseistului Paul Cernat, găzduit de „Observator cultural” nr. 506 din 24.12.2009, sub titlul „Către un SF-ism neţărmurit” şi la dubla recenzie „Bairam SRSFF – Gratis!” publicată pe „Cititor SF” şi semnată de tandemul „Jen şi Aspoiu”, reproducând apoi integral recenzia lui Mihai-Marian Pavelescu, editor la „www.mediaexpres.ro”.

N-am să reproduc aici articolele cu pricina. Le poate consulta oricine ajunge să citească acest post, urmând linkurile din primul paragraf. Am să mă rezum la o singură observaţie. Şi anume aceea că recenzorii menţionaţi de pe „Cititor SF” îşi dovedesc şi cu această ocazie priceperea şi simţul literalităţii, (nu-i nicio confuzie, al literalităţii). Despre „Titanic”, povestirea lui Silviu Genescu, deschizătoare a antologiei celor de la SRSFF, Jen spune: „Povestirea are o idee si atat. Sau, mai exact, mai multe idei pe care autorul incearca sa le uneasca intr-un tot unitar… fara succes. Am incercat sa fac un rezumat in cateva cuvinte, dar mi-am dat seama ca nu am inteles ce se intampla destul de bine ca sa o pot face… asa ca o sa spun altceva: cele 2/3 povesti care nu prea se pupa una cu alta sunt scufundarea (sau nu) a Titanicului si calatoria inapoi in timp a unui barbat, care e angajat ca asistent personal in casa unei bogatase pe care o supravegheaza. Pe parcurs, din motive care mi-au scapat, multiversul o ia putin razna, iar in versiunea ‘noua’ a Titanicului din titlu nu se mai scufunda la data pe care o stim noi.”. Aspoiu conchide şi el: „Cind ma gandesc la aceasta povestire imi vine in gand cuvintul CHIN. Si nu ma refer numai la lectura, ci si la efortul autorului. Pare ca domnul Genescu s-a chinuit rau de tot sa scrie chestia asta – evident nu am de unde sa stiu daca este asa sau nu, insa asa pare. Cu tot efortul depus, nu a iesit mare lucru. Personajele sint pe nicaieri, dialogurile ridicole, descrierile care teoretic ar fi trebuit sa sprijine primele doua fac mai mult rau decat bine.” Un membru marcant al atelierKULT spunea, pe bună dreptate: „fiecare e liber să-şi spună părerea oriunde doreşte (şi are acces)”. Şi iată părerea lui Paul Cernat, formulată în articolul sus-menţionat, publicat de „Observator cultural”: „Naraţiunea cel mai mai bine echilibrată pare a fi cea a lui Silviu Genescu (autorul timişorean fiind şi cel mai „vechi“ în domeniu, cu volume publicate încă din anii ’80). Titanic, textul său cu care se deschide antologia, are o rigoare sobră, anglo-saxonă a scriiturii, şi o economie „clasică” a compoziţiei, mixînd eficient dimensiunea conceptuală (ideea modificării trecutului dinspre viitor prin reprogramarea tuturor informaţiilor disponibile pe Internet) cu dinamismul sectorului epic (jurnalul de bord al vasului scufundat în 1912) şi cu elementele de atmosferă high life. Versiunile „cuantice“ ale trecutului, respectiv ale istoriei Titanicului, sînt puse în relaţie dintr-o lume paralelă cu alte versiuni ale viitorului, în care un angajat american al celei mai bogate femei din lume e obligat de aceasta să recupereze, de pe fundul oceanului, o sticlă de şampanie rămasă de pe urma celebrului vas…”

Ar mai fi de adăugat şi că, despre Paul Cernat, wikipedia spune: „Este lector universitar doctor la Catedra de istoria literaturii române a Universităţii Bucureşti. A colaborat cu cronici literare şi eseuri la numeroase publicaţii culturale din ţară, Dilema, Dilema Veche, Dilemateca, suplimentul Vineri al revistei Dilema, Observator cultural, Suplimentul cultural al revistei 22, Idei în dialog etc. A participat în calitate de critic de cenaclu la Cenaclul Litere, condus de Mircea Cărtărescu. Este specialist în avangarda literară interbelică. Este autor a nenumărate prefeţe şi studii critice.” Despre Jen, wikipedia spune foarte multe, dar mă tem că nimic n-are legătură cu recenzoarea noastră de la „Cititor SF”. Sigur că nu sunt sigur, pentru că n-am parcurs toate sutele de itemuri pe care le-am obţinut căutând după acest cuvânt-cheie. M-am plictisit după prima pagină. Oricum, despre Aspoiu, wikipedia nu spune nimic. Asta-i sigur.

N-aş trece nici peste faptul că şi Mihai-Marian Pavelescu păcătuieşte într-un mod asemănător faţă de textul lui Genescu. Ca şi cei doi asociaţi întru semnarea recenziei din „Cititor SF”, şi domnia sa îşi dă cu presupusul despre cum ar fi trebuit să scrie de fapt autorul povestea sa. ”De ce le-ar scrie Genescu, românilor, despre ceea ce le este familiar americanilor: mărci de hanie, parfumuri, chiar şi jocul la bursă? Fără să vreau să jignesc, dar e ca şi cum ai pune un chinez să cânte country… Înafara unui efect de tip Funnyest Videos ce s-ar putea obţine, chiar este necesar aşa ceva?
Procedeul nu este total necunoscut în literatura SF, pe el bazându-se de exemplu „Picnic la marginea drumului”, dar poate fi explicabil într-un timp, spaţiu şi un context în care a fost scrisă cartea aceea, dar nu şi acum, azi, în România.”, spune explict editorul de la „www.mediaexpres.ro”.

Fireşte că fiecare are dreptul la opinie. Mai ales din postura de cititor. Dar, atunci când nu prea înţelegi, e mai bine să nu-ţi faci imediat părerile publice, ci să le confrunţi mai înainte cu ale prietenilor apropiaţi. Altfel rişti doar să atragi brutal atenţia prin sentinţe ilare, iar data viitoare când deschizi gura să nu te miri dacă întregul auditoriu, recunoscându-te, devine deodată neatent. În literatură nu e chiar ca-n politică. Adică nu câştigă mereu cel ce se-nscrie primul la cuvând, având apoi grijă doar să strige cât mai tare.

Anunțuri

One Response to Poposind pe „Alte ţărmuri”

  1. bujold spune:

    Draga Mircea, iti multumesc.

    Sorin Camner

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: