Gazeta SF – prima ieșire la rampă din 2013

Numărul 24 al Gazetei SF, primul după Anul Nou, își începe defilarea ficțională cât se poate de fericit, cu povestirea „Apophis”, semnată de Florentin-Ionuț Haidamac. Focalizată în persoana I, cu un personaj narator lesne de socotit alter ego al autorului, lucrarea păstrează destul de mult din stilul plăcut-aventuros, propriu literaturii de largă popularitate, cu care ne-a obișnuit Vindecătorul, stil îmbogățit acum în chip fericit cu câteva tușe de amărăciune provocată de prezentul decăzut pe care-l traversează, în poveste, și varianta ficțională a României, dar și cu enunțuri filosofice pe tema combustiei sufletești ce stă la baza creației artistice. Concepută în cheie conspiraționistă, povestea are un final cu suspans, lăsând cititorului o vagă aromă de curiozitate nesatisfăcută, căreia i se adaugă și nemulțumirea (secundară) provocată de existența multor fraze prea sărace în virgule (de exemplu „Tema era de actualitate deoarece într-o scurtă perioadă de timp celebrul asteroid Apophis urma să treacă extrem de aproape de Pământ. După ce mi-am încheiat expunerea am ieşit la o ţigară în faţa sălii…”) Socotim însă pe domnul Florentin-Ionuț Haidamac din ce în ce mai convingător în privința textelor sale literare, bucurându-ne de fiecare dată când avem prilejul să le citim.

Cel puțin la fel de fericită este și continuarea rubricii de proză, fiindcă urmează o piesă ceva mai amplă, depășind sensibil limita de lungime consacrată pentru povestirea scurtă. „Kowalski ’67” se înscrie în linia de ficțiune weird cu care ne-a obișnuit Teodora Matei cam de fiecare dată, fiindcă povestea se bazează pe manifestările stranii ale spiritelor unor cineaști din anii șaizeci, trecuți în lumea celor drepți urmare a unui nefericit accident rutier și reîntrupați în vremile de-acum, legați cu toții într-o experiență de tip Poltergeist (fenomenul de casă bântuită). Suntem tot mai convinși că Teodora Matei are forța necesară să susțină un proiect editorial de debut care, dacă se va împlini, nu va trece nebăgat în seamă.

Al treilea text din oferta de ficțiune a începutului de an la Gazeta SF este unul mai puțin empatic, fiindcă, în ciuda unor personaje capabile să atragă atenția, totuși, faptele nu se articulează cauzal decât vag, iar miza nu e nici ea suficient definită. În aceste condiții, „Excursie în Eukaria”, de Dan Gheorghe Recheşan, rămâne un simplu exercițiu de compoziție, căruia nu-i putem găsi prea multe valențe pozitive, el fiind umbrit, în plus, și de câteva greșeli („aripile unghiulare, verde ca iarba”, „atirna”, „ffiinţe”, „carecare-i”) și stângăcii („megalopolisul construit din praf, rumeguş şi fire uscate de praf”), unele destul de neplăcute („deabia”, de pildă, a cărui repetare sugerează o eroare sistematică). Cu toate neîmplinirile sale, textul ne lasă să sperăm că autorul poate mai mult. Îl mai așteptăm.

Încheiem cronica de ficțiune consacrată Gazetei SF în luna ianuarie cu povestirea „Așteptarea domnului H”, piesă ce constituie debutul Liviei Feidaros. Orbitând în jurul ideii de percepție alterată, lucrarea e decriptabilă în mai multe moduri, distorsiunile perceptive putând fi cauzate de substanțe halucinogene (pomenitele deșeuri deversate în localitate), de o stare psihopatologică doar vag sugerată sau de un straniu exercițiu de sugestie hipnotică. În același timp, evenimentele descrise pot fi simple experiențe onirice, a căror logică scapă evident din chingile realității.

Fără o scriitură specială, comițând, în plus, câteva erori semnificative de punctuație („mai ales că, cei din maşină nu erau pe gustul meu”; „un profesor mai în vârstă, luă un burete şi începu să frece”), Livia Feidaros reușește de această dată doar să promită. Spre a ne convinge, va trebui să recidiveze. 😉 Suntem pe recepție.

Nu ne mai rămâne decât să precizăm că numărul textelor literare oferite de harnicul fanzin sucevean se ridică la 8. Nu vom face însă aprecieri asupra povestirii „The Legend of Quentin Blake”, semnată de Alex Neagu, fiindcă ne-am propus, după cum am mai spus, să ne ocupăm aci doar de spec-fi românesc, și nici nu vom trece în revistă cele trei lucrări înscrise în competiția inaugurată de Gazeta SF în luna noiembrie, anul trecut, cărora le vom consacra o cronică aparte.

Urmăriți-o în viitorul număr al fanzinului.

Până atunci, numai din cele bune! 🙂

6 Responses to Gazeta SF – prima ieșire la rampă din 2013

  1. teo matei spune:

    Mi-am dat singura peste degete de cateva ori, dar nu ma pot abtine: multumesc!

  2. Ben Ami spune:

    deci… JUR PE CE AM MAI SFANT… am vazut 18 comentarii… am plecat glontz la magazin… am cumparat o punga cu semintze, romanesti (fara sare) si am facut o cafelutza cu lapte 🙂 si m-am pus pe distrat de n-am mai putut. de atata ras.
    copios si „de bagat la cap”…
    sunt in stare si eu… deja… sa apreciez cum se cuvine asa ceva. m-am maturizat, fara doar si poate.
    macar un pic? 🙂

  3. Resboiu spune:

    Cred ca la fel de refractar am fost si eu, cand mi-am bagat varful degetelor in sefe.

  4. mirco67 spune:

    O bună parte din comentariile de aici au fost șterse.
    Mulțumesc pentru înțelegere.

Lasă un răspuns

