SUSPANS.ro în noiembrie

SUSPANS.ro își începe seria de noiembrie cu o piesă șocantă. „Delicatese”, de Nicolae Cornescian, afară de faptul că reușește să lovească puternic în fibra imaginarului, iscând astfel sunete de tinichea ruginită, nu pare să mai aibă alte atuuri. Abordarea amorfă a unei stări de alienare provocată de neacceptarea morții celei mai dragi ființe și tușa de oniric aruncată asupra faptelor expuse transformă textul într-un mozaic de orori ce nu aparțin nicicum domeniului ficțiunii speculative. Am rămas la final doar cu ecoul lor brutal, de care m-am străduit să mă desprind cât mai repede.

Nu cred că putem scrie chiar oricum și despre orice.

În aparență ceva mai aproape de spiritul ficțiunii de speculație, partea a 5-a din „Zodia Mielului”, de Mihai Hafia Traistă, ne aduce în față un misterios bărbat ucis de două ori și totuși încă viu. 🙂 Față de precedenta ieșire la rampă, autorul dă acum dovadă de destulă grijă, izbutind o expunere convingătoare și în privința corectitudinii. În plus, întâmplările descrise sunt bine ancorate în fundalul social, construit și el cu migală.

Deși nu suntem siguri că pășim pe un țărm ficțional cunoscut, căci, adesea, aparențele sunt înșelătoare, credem că acesta este un mod de a scrie mult mai aproape de cel cu care Mihai Hafia Traista ne-a obișnuit…

Tot în 14 noiembrie intră în scenă și povestioara „Fata din vis”, semnată de Irina Lucia Mihalca. Suntem proiectați prin intermediul ei în universul multireal al mitologiilor indosanscrite, pe fundalul căruia autoarea încearcă să construiască o poveste de dragoste mai presus de spațiu și timp. Puterea sentimentului pare însă diluată și nu foarte convingătoare, poate și din cauza unui limbaj construit prea poetic sau, mai ales, din cauza câtorva virgule lipsă („prin fereastra camerei lui aerul e plin de miresmele dulci…” – după „lui”, „În faţa casei un tei îşi răspândeşte grăbit…” – după „casei”, „Aplecat la masa din cameră încerca să-şi scrie gândurile prin fragmente de romane începute.” – după „cameră”) și a unor incertitudini de formă, cum este cazul în „corcodusul şi-apleacă ritmit ramurile încărcate”, enunț în care descoperim diacritice lipsă („corcodusul”), un cuvânt scris greșit („ritmit”) și tratarea neobișnuită a legării prin elidare a pronumelui reflexiv „își”, a cărui formă scurtă „și” se obține prin suprimarea „î”-ului inițial, motiv pentru care credem că ar fi fost mai corect (nu și mai estetic) „corcodușu-și apleacă…”; pentru a evita însă orice nisipuri mișcătoare, avem convingerea că ar fi fost de preferat forma clasică a unei exprimări întregi și corecte când vine vorba de expunerea de autor, în persoana a III-a, deci: „corcodușul își apleacă ritmic…”. Mai presus de aceste observații, prin sfera tematică în care regăsim motivul realităților multiple, decalate în timp, alături de motivul porții transcendente, acționată magic și al iubirii ca putere mistică, mai presus de fire, toate în montura clasicizată a mitologiilor extrem-orientale, considerăm că textul poate fi socotit cel mult unul de graniță, adică doar parțial ancorat în sfera nostră ficțională.

„Corul morţilor mei trişti”, de Gabriela Voicu, piesa cu care, în 23 noiembrie, se încheie neobișnuit de scurta serie a rubricii de proză de la SUSPANS.ro, este istoria comprimată a unui fratricid pasional, urmat imediat de sinucidere. Auzind-o spusă chiar de femeia care a născut pasiunile ucigașe, ce ni se destăinuie ca o ființă rece, sistematică până și în obsesia plăcerii, precum o mașinărie inteligentă, suntem tentați să ne întrebăm ce anume ar putea-o determina, în final, să ne dea toate aceste amănunte. Și nu găsim un răspuns potrivit. Găsim în schimb că tenebroasa poveste nu aparține nici ea ariei ficționale de care am decis cândva să ne ocupăm. Rememorând aprecierile făcute tuturor celor patru texte în această privință, constatăm că ar putea fi încadrate în sfera fițiunii speculative doar două dintre ele, și acelea parțial, fiindcă am socotit-o pe una cam de graniță, iar pe cealaltă nu suficient de evidentă, căci aparențele, spuneam noi, pot fi înșelătoare. Deci, cum ar veni, cam 25% din textele oferite în rubrica SUSPANS.ro pe noiembrie, anul curent…

Probabil că unii dintre cititorii mei se întreabă unde mă duce gândul, făcând astfel de calcule? Ei bine, dacă extrapolăm cifra (fără să știm, e adevărat, la această oră, cât de exactă este o asemenea extrapolare), ajungem la concluzia că, din cele 88 de texte oferite de SUSPANS.ro în primele nouă luni ale celui de-al treilea an scifient, e posibil ca numai vreo 22 să fie texte de ficțiune speculativă. Socotind totuși eroarea prea mare (și, după cum ne spune buna intuiție, cam așa stau lucrurile), putem să alegem un raport mai favorabil ficțiunii speculative. Apreciind astfel că 50% din povestiri subscriu acestui areal (cifra poate fi una cât se poate de rezonabilă), nici atunci textele de ficțiune speculativă propriuzise oferite de SUSPANS.ro în perioada considerată nu depășesc 44. În atare condiții, hegemonia Gazetei SF, care aprinde mințile unora dintre șefii de redute din fandom (iar noi nu prea înțelegem de ce), capătă o probabilitate cât se poate de mare.

Oricum am privi lucrurile, adevărul cifrelor nu poate fi tăgăduit. Iar cei care își doresc să fie recunoscuți drept lideri trebuie să-și binemerite poziția în ochii lumii. Adică să cam treacă la muncă și să abandoneze propaganda…

Altă cale nu-i! 🙂

Anunțuri

One Response to SUSPANS.ro în noiembrie

  1. […] jumătate ficțiune speculativă, ajungem la un raport de 41/86, adică aproape 48%. (În articolul „SUSPANS.ro în noiembrie”, apreciam că proporția este de 50% și iată că am greșit cu doar două procente.) E lesne de […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: