Al doilea an de ficţiuni: 12.Soft SF (socio-istoric)

Această a 7-a categorie de povestiri cu tematică science fiction este în fapt un melanj, în care încercăm să grupăm textele axate mai mult pe relațiile (sociale, sentimentale etc.) între grupri și/sau îndivizi, tehnologia jucând numai un rol secundar. Ca și în cazul altor etichete folosite în această încercare de sinteză, nici acum nu avem o cuprindere cu totul obiectivă a textelor, interferența tematică fiind și de această dată de natură a apropia unele povestiri, mai mult sau mai puțin, de alte teme și idei deja pomenite sau despre care urmează să vorbim. Vom găsi aici povestiri în care fundalul scientificțional slujește ca pretext pentru istorioare romanțioase, dramatice sau chiar cu substrat erotic, dar și proiecții de societăți viitoare (anticipație deci) în care rezolvarea conflictelor se face prin metode de forță, uneori chiar [para]militare, sau în care accentele distopice sunt cât se poate de ușor sesizabile. Ne asumăm spunând asta întreaga doză de subiectivism care ne-a determinat să așezăm aci textele despre care urmează să vorbim.

La finele primului an scifient (martie 2010 – februarie 2011, inclusiv), găseam de cuviință să clasificăm în această nișă un număr de 8 texte, reprezentând 4,55% din totalul de atunci, între autorii de rezonanță numărându-se Costi Gurgu, artizan al unui inedit model social în care prepararea hranei este asociată cu privilegiile puterii într-un soi de gastrocrație nemaintâlnită („Mlaștinile din Sud”), Leonard Ancuța, care inventează, în „!NFERNUL‭ (‬fragment‭)‬:‭ ‬Autistul”, un ins cu o personalitate distructivă, capabil să inducă fatale stări de depresie oponenților din partidele de șah, recrutat în final ca ucigaș profesionist de temutul KGB (acțiunea se derulează în Rusia Sovietică), Silviu Genescu, cochetând în proiecția sa anticipativă „Nepotul Vanessei Redgrave” cu [sub]genurile mystery și spy și Victor Martin, brodând pe tema nemuririi, calitate ce devine o adevărată pacoste pentru personajul său, în relație cu o societate cu totul inadecvată unei astfel de însușiri („Egal cu tine însuţi”). Afară de lucrările enumerate mai sus, și-au mai adus aportul alți doi autori: Ciprian Ulea, cu cele trei secvențe din „Luminile orașului 2”, și, cu voia dumneavoastră, subsemnatul, prin povestioara „O şansă pierdută”, localizată într-o versiune viitoare a României.

Cu cele 12 povestiri (fragmente) incluse în cel de-al doilea an scifient în acest areal tematic, înregistrăm o creștere cantitativă de 50,00% față de precedenta perioadă de referință. În cotă procentuală, ca și în cazul povestirilor subscrise temei timpului, creșterea este de sub 0,5%, ceea ce ne face să apreciem că, și pe acest palier, interesul autorilor nu a crescut.

După un canon deja știut, trecem în revistă povestirile perioadei de analiză 2011/2012 separat pentru fiecare publicație în parte și începem, ca de obicei, cu…

Cele 2 texte nautile de nișă, reprezentând 16,67% din întregul buchet, aparțin ambele unor autori care, considerăm noi, nu mai au nevoie de introduceri: Ioana Vișan (cu a sa ușor vetustă și echilibrată poveste din „Ne întâlnim la capătul drumului”) și Andrei Gaceff (izbutind în „Poartă-te frumos cu Julia” o construcție ficțională complexă, de o surprinzătoare cuprindere).

Societatea Romana de Science Fiction si Fantasy

Reconfirmându-și poziția de lider detașat în acest al 2-lea an scifient, SRSFF plusează și aici, oferind cititorilor săi nu mai puțin de 7 lucrări (58,33%), semnate de tot atâția autori. Alături de Ana-Veronica Mircea (cu o profundă parabolă a revoltei individului creator față de mașinăria-sistem a societății, care ne încorsetează fără scăpare pe toți, izbutită în „Închisoare contravenţională” – întregul volum „supra-Viețuitorii” poate fi accesat liber, cum prea bine se vede) îi mai găsim în galeria figurilor reprezentative pe Crsitian Mihail Teodorescu, semnând un fragment din nuvela „Alfabetul spre Venus”, inclusă în antologia „Venus”, care a prins viață grație tandemului Eagle-SRSFF în 2011, și Eugen Lenghel, cu povestirea „Optimism de împrumut”, care a obținut o mențiune la concursul de proză scurtă SF HELION 2011 (puteți rememora toate rezultatele aici). Nu departe ca valoare ideatică se situează și celelalte texte din aria tematică, fiindcă Diana Alzner izbutește cu „K.O. Ultima repriză” o piesă plină de tensiuni relaționale, brodată pe motivul savantului nebun (la a cărei formă, remarcam la timpul potrivit, s-ar mai fi putut lucra), Ben Ami intră și el în scenă, oferind cititorilor „Probabilitatea fiBANară”, o piesă inclusă și în Antologia „Dansând pe Marte şi alte povestiri fantastice”, Millennium Press – 2009, Camelia Pantazi Tudor face dovada potențialului său în plină evoluție, înscriindu-se în temă cu „Fluturele de contacat”, bazată pe o tramă derulată mai ales la nivelul trăirilor personajelor sale, iar Liliana David, în fine, dar nu și în ultimul rând, atinge, cu „Aparatul de vopsit suflete”, unul din cele mai bune niveluri ale sale.

SFera Online

Suntem iarăși nevoiți să constatăm lipsa SFerai Online și la apelul strigat înlăuntrul acestei nișe tematice. Îi mulțumim însă încă o dată pentru cei 10 ani în care a strălucit pe cerul fantascienzei autohtone și ne vedem de drum, luând în vizor următoarea publicație…

HELION ON LINE

…Care punctează și aici doar o singură dată (8,33%), prin piesa „Marioneta”, semnată de Felix Tzele, un obișnuit al paginilor nautile, în care avem parte să-i citim articolele bine documentate. Să reamintim că textul a obținut premiul al II-lea la concursul de proză scurtă SF Helion 2011 și să menționăm că ne-am bucurat de o narație bună, nervoasă, alertă, cu accente distopice, în care intriga, derulată în lumea relațiilor dintr-o societate viitoare, face referire la o Românie verosimilă, evoluată tehnologic, dar încă și mai decăzută moral decât în zilele noastre.

GAZETA SF

Încheiem tot cu Gazeta SF (încă așteptată), publicație ce plasează în acest areal tematic două scurte texte de o candoare desăvârșită. Ne vom mărgini doar să le enumerăm titlurile, „Căpitanul (de nave interstelare). Dragoş şi morcovii. Problemele încălzirii globale” și „Am inventat povestea asta pentru tine, tati, ca să te fac fericit”, menționând că autorul lor, Dragoș Merișca, avea pe atunci… 4 ani și 7 luni!! 🙂 Mai mult decât promițător, așa-i?

Am parcurs astfel și cel de-al 12-lea pas pe drumul rememorărilor noastre. Mai avem de survolat trei insule tematice, space-opera (explorare și colonizare cosmică), tema contactului (civilizații extraterestre) și satiră/umor pe fundal spec-fi. Apoi vom încerca să deslușim câteva din înțelesurile acestor cifre. Pe care vi le vom împărtăși.

Țineți aproape! 😉

Anunțuri

4 Responses to Al doilea an de ficţiuni: 12.Soft SF (socio-istoric)

  1. lili3d spune:

    Reblogged this on innerspacejournal and commented:
    Despre SF – soft

  2. Ben Ami spune:

    saru’mana pentru mentionare! 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: