Eminescu a împlinit o sută şaizeci de ani

Aflam ieri cu adâncă uimire de pe TVR Cultural, din chiar gura academicianului Eugen Simion, coordonator al proiectului privind digitizarea manuscriselor eminesciene (dată fiind vechimea lor, acestea nu mai pot fi consultate în forma originală, căci hârtia a devenit aproape friabilă), că unul sau mai mulţi „inşi din popor” au găsit de cuviinţă să depună o plângere la DNA, potrivit căreia banii publici ar fi fost prost cheltuiţi în cadrul acestui proiect.

Academicianul vorbea de „restaurarea manuscriselor”, iar aceste recâştigări sunt cel mai adesea teribil de scumpe. Domnia sa nu cunoştea dedesubturile tehnice şi financiare ale proiectului, recunoscând cu modestie că nu s-a preocupat de aceste laturi ale întreprinderii, neavând astfel de competenţe, dar era sincer, citez, „puţin îngrijorat” de întorsătura aceasta bizară pe care pare s-o fi luat un act de cultură de importanţă naţională.

Mă întreb şi eu, ca tot omul, să fi fost delaţiunea în cauză rezultatul înţelegerii superficiale a modului cum s-a derulat proiectul restaurării manuscriptelor? Mi-e greu totuşi să cred că Academia Română a ajuns a escroca grosier banii publici şi că academicienii, sătui de izolarea în care sunt încarceraţi de entărteinizarea culturală, s-au apucat să şparlească gologanii în cârdăşie cu experţi notorii în restaurarea documentelor, deveniţi şi ei peste noapte nişte bieţi „şmecher-aşi”.

Asta îmi aminteşte de scandalul iscat de articolul lui Horia-Roman Patapievici, „Inactualitatea lui Eminescu în anul Caragiale”, apărut în nr. 1-2/2002 al revistei „Flacăra”, în care autorul atrăgea atenţia asupra nedreptei devaluări a importanţei actuale a marelui poet, încheindu-şi astfel intevenţia: „Într-o epocă în care viziunile mai sunt licite doar la cinema (ceea ce i-ar fi plăcut lui Max Weber), Eminescu nu mai poate apărea decât ca exasperant de învechit. Or, se ştie, supremul argument împotriva cuiva, azi, este sentinţa ‘eşti învechit’. Iar cultura română din ultimii ani, în lupta pentru integrarea euro-atlantică, nu doreşte decât să scape de tot ce este ‘învechit’ – adică să fie progresistă. Pentru nevoia de chip nou a tinerilor care în cultura română de azi doresc să-şi facă un nume bine văzut în afară, Eminescu joacă rolul cadavrului din debara. Sec spus, Eminescu nu mai este azi actual deoarece cultura română, azi ca şi ieri, se dovedeşte a nu fi decât o cultură de sincronizare. Ea încă nu îşi permite să nu fie în pas cu modele.”

În nr. 24 al revistei „Rost”, apărut în februarie 2005, într-un articol cu titlul ‘Masca lui Ianus şi mentalitatea „second hand” ‘ semnat de Viorel Patrichi, autorul îl „citează” pe Patapievici: „Eminescu este cadavrul nostru din debara, de care trebuie să ne debarasăm dacă vrem să intrăm în Uniunea Europeana.” Cercetând sursa, constatăm că această frază nu-i de găsit. Dar cine mai cercetează azi sursele? E mai comod să scoţi toporul cu lunetă şi să-l pui pe Patapievici la zid, acuzându-l de antiromânism.

Mă duce gândul că şi în cazul digitizării manuscriselor eminesciene, cineva a făcut exces de zel patriotic şi revoluţionar, veghind cu atenţie proletară la averea naţiunii. Şi mă gândesc cu groază la urma urmei cât poate fi de ridicol pentru cineva să-şi închipuie că l-ar putea apăra cumva pe Eminescu de contestatarii săi mai vechi sau mai noi (cel mai adesea bieţi clevetitori oportunişti), veghind cu atenţie de pechinez ca nu cumva să calce careva în străchinile antiromânismului. Eminescu nu are nevoie de asta. E prea bătrân. Şi mult prea înţelept. Şi reuşeşte încă destul de bine să ne apere el pe noi, ca un adevărat Gandalf pe hobiţii săi. Iar noi, hobiţii, nu trebuie decât să credem în el. Atât.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: